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सवा सेर गेहुँ – मुंशी प्रेमचंद जयंती पर विशेष

प्रेमचंद हिंदी के प्रसिद्ध और महान कहानीकार हैं। आपका जन्म 31 जुलाई 1880 को बनारस के पास लमही नामक गॉव में हुआ था। आपने अपनी कहानियों के माध्यम से उस समय की सामाजिक अव्यवस्था का चरित्र-चित्रण बहुत यर्थात तरीके से किया है। प्रेमचंद जी ने शोषित-वंचित किसान की दयनीय स्थिति  को अपनी कहानी सवा सेर गेहुँ में व्यक्त किया है।

 

सवा सेर गेहुँ शंकर नामक एक ऐसे सीधे-सादे और भोले-भाले किसान की कहानी है जिसे धोखे से ऋण के जाल में फंसा दिया जाता है। शंकर एक भोला-भाला किसान है। वह किसी तरह अपना जीवन यापन करता है। उसे दो जून का खाना भी बङी मुश्किल से मिलता है। उसकी जिंदगी खास्ता-हाल में गुजर रही थी। इसी बीच उसके जीवन में एक ऐसी घटना घटित होती है जिससे उसका जीवन नरकीय हो जाता है।

उसके दरवाजे पर एक दिन एक साधु महराज आ जाते हैं। साधु को खिलाने के लिए उनकी प्रतिष्ठा के अनुरूप अन्न नही होता, घर में जौ तो था पर साधु को ये मोटा अनाज कैसे खिलाए ये सोचकर किसान (शंकर) पूरे गॉव में गेहुँ का आटा माँगने जाता है। परन्तु खोजने पर भी गॉव में गेहुँ का आटा नही मिलता। तब वो विप्र जी के घर जाता है, वहाँ उसे आटा तो नही सवा सेर गेहुँ मिलता है। शंकर की पत्नी गेहुँ का आटा पीसती है और भोजन बनाती है। साधु महात्मा खा-पीकर आशीर्वाद देकर चले जाते हैं। उनका आशीर्वाद कोई काम नही आता क्योंकि यही सवा सेर गेंहू आगे चल कर शंकर के गले की फांस बन जाता है ।

किसान शंकर बहुत भोला इंसान था वो छक्का-पंजा नही जानता था। उसने सोचा कि नाप तौलकर सवा सेर गेहुँ क्या वापस करूँ विप्र जी को थोङा ज्यादा ही दे देता हूँ। इस तरह शंकर लगातार ब्राह्मण महराज यानि की विप्र जी को खलिहान देते वक्त एकाध सेर अनाज ज्यादा दे दिया करता था।

ग्रामीण अर्थव्यवस्था के अर्न्तगत पहले मुद्रा का नही बल्कि वस्तुओं का प्रचलन था जिसे अंग्रेजी में बार्टर सिस्टम  के नाम से जाना जाता है। इसके तहत किसान गॉव की अर्थव्यस्था और सामाजिक-धार्मिक कार्यों में सहयोग करने वाले वर्गों को उपज का एक हिस्सा दिया करते थे। जैसे- ब्राह्मण, लोहार, कुम्हार, जमिंदार आदि को फसल कटने पर अनाज दिया जाता था। इसे ही खलिहान कहते थे। आज भी कई गॉवों में ये प्रथा प्रचलित है।

 सात साल बाद अचानक एक दिन विप्र जी ने शंकर से कहा कि, कल घर आकर अपने बीज बैंक ( उधार )  का हिसाब करले, तेरे यहाँ पाँच मन गेहुँ कब से बाकी पङा हुआ है। शंकर चौंक जाता है! जब उसे पता चलता है कि विप्र जी ने सवा सेर गेहुँ का पाँच मन बना दिया है तो वो प्रतिरोध करता है। वो कहता है कि आपने पहले क्यों नही कहा मैं तो हर बार आपको अनाज ज्यादा देता रहा। विप्र जी ने कहा उसका तो कोई हिसाब नही है और ना ही तुमने ऐसा कुछ कहा था। जब शंकर इतना अनाज देने में अपनी विवशता दिखाता है तो विप्र जी उसे नरक का भय दिखाते हैं। अशिक्षा की वजह से शंकर डर जाता है और  सोचता है कि एक तो ऋण और वो भी ब्राह्मण का, बही में नाम रह गया तो सीधे नरक में जाऊँगा। डर के विप्र जी से कहता है कि तुम्हारा सारा हिसाब यहीं चुका दूँगा, ईश्वर के यहाँ क्यों दूँ? मगर महाराज ये कोई न्याय नही है। शंकर ने कहा हिसाब लगा के बता दो कितना देना है।विप्र जी ने हिसाब लगाकर बता दिया कि, गेहुँ के दाम 60 रूपये हुए। 3 रूपये सैकङा सूद। सालभर में न देने पर साढे तीन रूपये सैकङा सूद लगेगा। इस तरह दस्तावेज लिख दिया गया। दस्तावेज की तहरीर एक रुपया भी शंकर को देना पङा। शंकर दिन-रात मेहनत करके तथा सिर्फ जिवित रहने के लिए एक समय भोजन करता और अपनी चिलम भी त्याग दिया ताकि पैसे बचाकर जल्दी से उधार चुकता कर सके। इस ध्रुव संकल्प का फल आशा से बढकर निकला। साल के अंत में 60 रूपये जमा हो गये। रूपये लेकर शंकर विप्र जी के पास गया और 60 रूपये उनके चरणों में रख दिये। विप्र जी ने कहा सूद के 15 रूपये कहाँ है। शंकर बोला अभी इतना लेकर मुझे उऋण किजीये बाकी भी दे दुंगा किन्तु विप्र जी न माने। शंकर पूरे गॉव में घूम आया पर उसे 15 रूपये किसी ने न दिये क्योंकि विप्र जी के शिकार की मदद करके कोई भी उनके कोप का भाजन नही बनना चाहता था।

कहते हैं, क्रिया के पश्चात प्रतिक्रिया नैसर्गिक नियम है। सालभर तक जी तोङ मेहनत करने के बाद भी जब वे पूरी तरह से ऋण चुका न पाया तो उसका उत्साह क्षींण हो गया। मेहनत से घृणा होने लगी और शंकर हार मान लेता है तथा समझ लेता है कि अब वो ऋण नही चुका सकता। थोङी बहुत मजदूरी करके अपना जीवन यापन करता है। अंत में वो सवासेर गेहुँ के एवज में विप्र जी का बंधुआ मजदूर बन जाता है। बंधुआ मजदूर की स्थिती में ही उसकी मृत्यु हो जाती है। उसके बाद उसका बेटा विप्र जी के यहाँ बंधुआ मजदूर बन जाता है। गेहुँ के दाने किसी देवङा शाप की भाँति ताउम्र उसके सर से नही उतरे।

ये एक सत्य घटना है। ऐसे शंकरों और ऐसे विप्रों की आज भी दुनिया में कोई कमी नहीं है । अशिक्षा से ग्रसित लोग आज भी साहुकारों और उच्च वर्ग से लिए ऋण से मुक्त नही हो पाते। शंकर के बेटे जैसे अनेक बेटे आज भी विप्र जी जैसे लोगों की निर्दयता और अन्याय के गिरफ्त में हैं। उनका उध्दार कब होगा, होगा भी या नही ये तो ईश्वर ही जाने।

ये कहानी हमें इस बात की शिक्षा देती है कि शिक्षित होना नितांत आवश्यक है, यदि शंकर शिक्षित होता तो वो विप्र जी के नरक भय से कभी न डरता तथा स्वयं अन्नपूर्णा होते हुए सवासेर गेहुँ के बदले बंधुआ मजदूर न बन पाता। ये कहानी एक और बात दर्शाती है कि, जहाँ एक साल मेहनत करके शंकर 60 रूपये बचा सकता था तो थोङी मेहनत और कर लेता तो कर्ज से उऋण हो जाता। परंतु उसकी आशा निराशा में बदल गई जिससे उसने आगे मेहनत नही की।

कहते हैं, आशा उत्साह की जननी है। आशा में तेज है, बल है, जीवन है। आशा ही संसार की संचालक शक्ति है। अतः आशावान व्यक्ति हर बाधाओं को पार कर सकता है।

Hindi to English

Premchand is the famous and great story writer of Hindi. You were born on July 31, 1880 in the village of Lamhi near Banaras. Through your stories, you have characterized the social disorder of that time in a very rigid manner. Premchand ji expressed his miserable condition of the exploited-deprived farmer in his story Sabseer wheat.

Sabse Seer is the story of a simple and naive farmer named Gehu Shankar, who is trapped in a debt trap by deception. Shankar is a naive farmer. He somehow lives his life. He also gets two June food too hard. His life was passing through the past. In the meantime, such an event occurs in his life, causing his life to be narcissistic.

One day a sadhu Maharaj arrives at his door. To feed the monk, there was no food in accordance with his reputation, if there was barley in the house, the farmer (Shankar) went to go for the wheat flour in the entire village, thinking of how to feed this thick grain to the sadhu. But even on finding, wheat flour is not available in the village. Then she goes to the house of Vipraj, there she does not get dough and she does not get the saree wheat. Shankar’s wife grinds wheat flour and makes food. The sadhus leave the Mahatma with blessings and blessings. His blessing is of no use because the saver gahenhu goes forward and becomes the throat of Shankar’s throat.

The farmer Shankar was a very naive person, the six and the claw did not know. He thought that we should give Vipri a few times more than what we should pay. In this way Shankar used to give a lot of grains of grains while giving the barn to Brahmin Maharaj, ie, to Vipraji.

Under the rural economy, it was not the first currency but the commodity of things known in English as Barter system. Under this, the farmers used to give a part of the produce to the economies of the Gov and the sections which contributed to social-religious work. For example- Brahmin, blacksmith, potter, jamindar etc were given grain to harvest. It was called barn only. This practice is popular in many villages today.

After seven years, suddenly one day, Vipri told Shankar that, after coming home yesterday, he calculated his seed bank (loan), from where you have left five mind wheat. Shankar is shocked! When he realizes that Vipraj has made the five minds of Sabse Seer wheat, he resistes it. He says that why did not you say before that I used to give you more grains every time. Vipri said that there is no account of him nor did you say anything like that. When Shankar shows his compulsions in giving so much grain, then Vipra shows him the fear of hell. Because of illiteracy, Shankara is afraid and thinks that the debt and that too Brahmin, if the name remains in the book, then he will go straight to hell. To the Vipra of fear, I will repay all of your accounts here, why should I give God here? But Maharaj, this is no justice. Shankar said, “Let me tell you how much I have to give.”
Wipro calculated that the price of wheat was Rs 60. 3 rupees per week Sood If you do not give it in a year, you will get Rs. The document was written in this way. One rupee of Tahsir of the document should also be given to Shankar. Shankar used to spend a lot of time working hard day and night and only to stay alive and to give up his skin so that he could save money quickly and save money. The result of this Dhruv resolution came out of hope. At the end of the year 60 rupees got deposited. With Rupee, Shankar went to Vipraj and kept 60 rupees in his feet. Wipro said where 15 rupees of Sood is. Shankar said it so much that I will give the rest as well, but Vipri will not accept it. Shankar roamed all over the village but nobody gave him 15 rupees, because nobody wanted to become his brother’s share by helping the victim of Vipri.

It is said, the response after the verb is the natural law. Even after working hard for a year, even when he did not fully repay the loan, his enthusiasm got impaired. Hate began to despair and Shankar accepts defeat and understands that he can not repay the loan now. A lot of people do their lives by wages. In the end, he becomes a bonded laborer of Vipri, in exchange for the wheat sour. In the condition of a bonded laborer he dies. After that, his son becomes a bonded laborer to Vipraj. The grains of wheat do not descend from their head like a deco-curve.

This is a true incident. There is no shortage of such sharks and such wits in the world today. People with illiteracy can not be freed from debt for moneylenders and upper class. Many sons like Shankar’s son are still in the grip of cruelty and injustice of people like Vipraji. When will be their salvation, whether or not it will be God or not, it is God who knows.

This story teaches us that it is necessary to be educated, if Shankar was educated, he would never be afraid of the fear of the fear of Vipraj and without being himself Annapurna, he could not become a bonded laborer instead of Savarsar wheat. This story shows another thing, where Shankar could save 60 rupees by working hard for one year, if he did some work and did some work, he would have got borrowed from debt. But his hope turned into despair, because he did not work hard, he did not work harder.

Say, hope is the mother of excitement. Hope is fast, there is strength, life is there. Asha is the world’s driving force. Therefore, the hopeful person can overcome every obstacle.

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